Як мотивувати команду не збавляти темп у надскладних умовах? Дізнайтесь 25 квітня на форумі «Надлюди» від Forbes. Купуйте квиток за посиланням!

Першого липня соліст гурту «Друга ріка» та генеральний директор громадської організації «Українська агенція з авторських та суміжних прав» (УААСП) Валерій Харчишин став героєм емоційного відео. У ролику він підписує угоду на отримання авторських виплат для авторів із 20 радіостанціями. «Це не просто папірці – це ваші роялті», – каже Харчишин.

Українська історія роялті та організацій, що збирала винагороди для митців, повна хаосу та скандалів. У лютому 2022 року Володимир Зеленський підписав Закон

Що таке авторські та суміжні права?

Суміжні права – права виконавців на результати творчої діяльності. Субʼєкт такого типу права – виконавці, виробники фонограм і відеограм. А обʼєкти – це виконання літературних, музичних та інших творів, а також використання фонограм і відеограм. Кожне виконання, наприклад, пісні – це привід для виникнення суміжних прав.

Авторське право захищає фізичні обʼєкти: фотографію на обкладинці альбому, твір, малюнок тощо. Обʼєкт авторського права – літературні твори, музика та пісні, живопис, скульптура. 

Роялті – виплати, що здійснюються обʼєкту інтелектуальних прав за використання його твору. 

Нині частина авторів та мовників покладають надію на УААСП, яку очолює музикант Валерій Харчишин. «Він – сам автор і хоче навести в усьому лад», – каже СЕО лейблу Pomitni Ірина Горова, яка входить до наглядової ради цієї агенції. «Усі хотіли працювати з людьми, які представляють індустрію в цілому, – каже генеральний директор ТРК «Люкс» Роман Андрейко. – Ми недовго вагалися й уклали договори».

У червні агенція під керівництвом Харчишина підписала угоди з дев’ятьма радіостанціями

Скандал навколо авторських прав музикантів в Україні

У 2021-му акредитацію на збір коштів від Мінекономіки отримали організація «Автори та видавці» та ГС ОКУАСП. Того ж року СБУ видала реліз, що спіймала «лобіста шоубізнеса» на спробі підкупу депутата Верховної Ради. За твердженням Служби безпеки, він ніби пропонував $100 000 за відтермінування законопроєкту, що мав знищити його організацію. Музична спільнота начебто впізнала у затриманому директора ГС ОКУАСП та ГС УЛАСП Олександра Нікіна. Проти нього було порушено кримінальне провадження.

ОКУАСП мали збирати кошти з закладів, де грає музика, і передавати їх авторам текстів, мелодій, кліпів і фонограм. Але СБУ стверджує, що організація Нікіна «вимивала» значну частину заробітку через «компанії-прокладки», тож музиканти отримували істотно менший прибуток.

Після цього інциденту на сторінці ГС ОКУАСП було опубліковано пост, у якому йшлось: Нікін О.І. продовжує здійснювати повноваження директора ГС УЛАСП та ГС ОКУАСП, працюючи за допомогою засобів електронного звʼязку. «Ми, як і раніше, управляємо правами на більш ніж 75% всієї музики, що фактично використовується в Україні. У 2020 році ми сплатили 65% ВСІХ коштів сплачених ВСІМА українськими ОКУ», – стверджували представники організації в публікації.

Як працюють УААСП і ринок роялті

Організація має збирати, розподіляти та виплачувати митцям роялті за використання творів у інтернеті, на телеканалах, радіостанціях, у кафе, барах, ресторанах, торговельно-розважальних закладах і магазинах. Винагороду за використання суміжних прав отримують виконавець і виробник фонограми, за використання авторських – автор музики та слів.

Нині УААСП управляє правами на 80–85% українського репертуару, каже Харчишин. Агенція, яку він очолює, збирає роялті в межах свого каталогу. У ньому – десятки тисяч творів українських авторів і майже весь світовий репертуар, що налічує понад 100 мільйонів пісень, йдеться на сайті організації. Це 98% світової музики, додає Харчишин.

Чи допоможе співпраця з УААСП українським авторам, яких у

Валерій Харчишин, соліст гурту «Друга Ріка». Фото з особистого архіву

Як було до цього? Радіостанції та телеканали обирали одну з організацій колективного управління та домовлялись із нею. Наприклад, TAVR Mediа виплачували винагороду до Всеукраїнської громадської організації «Скарбниця авторів музики», а ТРК «Люкс» працювали напряму з власниками прав чи їхніми уповноваженими. «Це створювало багато незручностей, ускладнювало адміністрування й облік, – каже Андрейко. – Але дало змогу уникнути судових позовів від правовласників». 

Телебачення не сплачує роялті за публічне сповіщення, стверджує Харчишин. Пресслужби найбільших медіагруп Starlight Media та 1+1 Media не відповіли на запит Forbes про те, кому і за яким тарифом вони роблять виплати. Телеканали платять видавцю – студії чи компанії, яка має права на розповсюдження матеріалу, розповів Forbes на умовах анонімності один із топменеджерів великого українського телеканалу.

Є різні види виплат: суміжні, синхронізація, авторські, пояснює Горова. «Телебачення платить лише за синхронізацію, – каже вона. – Наприклад, коли хочуть, щоб у «Голосі країни» прозвучав трек DOROFEEVA. А за публічне сповіщення творів та фонограм не платять уже близько чотирьох років».  

Якби телебачення сплачувало роялті впродовж чотирьох років, українські та іноземні автори отримали б близько 730 млн грн, каже Харчишин, посилаючись на дані про річний об‘єм доходу з реклами усіх телеканалів України. Першими з телевізійників крок до угоди з УААСП зробило «Суспільне» – нині тривають перемовини, додає він. 

Ірина Горова, СЕО лейблу Pomitni. /Григорій Веприк для Forbes Ukraine

Ірина Горова, СЕО лейблу Pomitni. Фото Григорій Веприк для Forbes Ukraine

Які гроші принесе УААСП

Міжнародна конфедерація CISAC звітує про річний об’єм роялті у світі в $10 млрд на рік. Вдалим прикладом щодо розподілу винагороди Харчишин вважає Данію, казав він профільному ЗМІ «Детектор медіа». У 2020-му країна з населенням 6 млн осіб зібрала роялті лише за використання авторських прав на близько €256 млн. Польща збирає близько €100 млн, Німеччина – близько €1 млрд на рік, каже Харчишин.  

В Україні у 2018 році сума коштів, зібраних за використання авторських і суміжних прав, склала близько 60 млн грн, казав Харчишин «Детектору». Які суми дійшли до правовласників? «Як розподілялися зібрані кошти колись – одному Богу відомо», – каже Андрейко з ТРК «Люкс». Скільки тепер будуть отримувати автори, буде зрозуміло на початку 2024-го, каже юрист лейблу Pomitni Олександр Скринник. 

Лейбл Papa music, який, зокрема, представляє Мішу Крупіна та Enleo, збирає роялті через видавця Best music. За квартал шість артистів, частина яких є авторами, отримують до 100 000 грн, каже продюсер Papa music Олексій Голубєв. «Це стаття доходу, на яку ми не звертаємо увагу, – додає він. – Шоу є, бізнесу небагато».  

Розраховуючи суму роялті, кожна станція буде визначати відсоткове співвідношення до каталогу організації колективного управління і доходу радіостанції, каже маркетинг-директорка TAVR Mediа Оксана Шавель. Дохід в умовах війни спрогнозувати практично неможливо, додає вона.  

Щодо розмірів роялті потрібен компроміс, каже Андрейко. «Музична індустрія потребує грошей на розвиток, а то і на виживання, – каже гендиректор ТРК «Люкс». – Але через обвал рекламного ринку платити багато не готовий ніхто». У 2022-му ринок реклами на радіо впав на 61% – до 333 млн грн, свідчать дані ВРК. 

Телебачення має

Матеріали по темі

В Україні у сфері авторських та суміжних прав складна ситуація, повна хаосу та скандалів. Проте, з’явився новий гравець на ринку – Українська агенція з авторських та суміжних прав (УААСП) під керівництвом музиканта Валерія Харчишина. Багато авторів та мовників покладають надію на цю агенцію, оскільки вона має намір навести порядок у галузі.

УААСП збирає, розподіляє та виплачує митцям роялті за використання творів у різних медіа – від інтернету до телеканалів. Агенція має у своєму каталозі десятки тисяч українських творів і майже весь світовий репертуар. УААСП збирає роялті на власних умовах, але поки що не розкриває деталі про розмір виплат та умови співпраці з медіакомпаніями.

Однак, досягти домовленості з усіма медіакомпаніями може бути складно, адже ринок реклами в Україні зазнав суттєвого спаду через війну та інші складнощі. Також варто враховувати, що телебачення не сплачує роялті за публічне сповіщення музики, що також може вплинути на суму виплат для авторів.

Запровадження системи роялті в Україні може поліпшити ситуацію для авторів, оскільки вони отримають додатковий дохід від використання своїх творів. Багато авторів сподіваються, що це допоможе залучити більше талантів та підтримати розвиток музичної індустрії.

Однак, для успішної роботи системи роялті в Україні необхідно розробити чіткі правила та механізм розподілу коштів. Також необхідно забезпечити співпрацю з усіма медіакомпаніями та забезпечити їх ставлення до виплат авторам. Лише тоді система роялті може стати важливим джерелом доходу для українських авторів та сприяти розвитку музичної індустрії в цілому.

Джерело: forbes.ua

Залишити відповідь

Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься. Обов’язкові поля позначені *

Попередній допис Мілевський повернувся у футбол – приєднався до медіафутбольного клубу IGNIS
Наступний пост Гемблинг в Украине – развитие, становление и тренды 
WP Radio
WP Radio
OFFLINE LIVE